ITO, νέος ΔΕΣΜΗΕ και στο βάθος… αποκρατικοποιήσεις

δημοσιεύτηκε στο ENERGY PRESS

04/02/2011 07:57

Σε 7 έως 10 ημέρες έχει δεσμευθεί η αντιπροσωπεία των στελεχών της Κομισιόν που βρέθηκε τις προηγούμενες ημέρες στην Αθήνα, ότι θα έχει αποστείλει στην ελληνική κυβέρνηση τις παρατηρήσεις της, σχετικά με την κατεύθυνση την οποία πρέπει να πάρει η υλοποίηση του μοντέλου ITO (Independent Transmission Operator) στο πλαίσιο πάντα του 3ου ενεργειακού πακέτου της Ε.Ε.

Σύμφωνα ωστόσο με τις εκτιμήσεις παραγόντων που είναι σε θέση να γνωρίζουν τα όσα διημείφθησαν κατά τις συναντήσεις των Αθηνών, οι κοινοτικοί βρήκαν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα και στα δύο μοντέλα που παρουσιάστηκαν. Τόσο εκείνο που έχει επεξεργαστεί η επιτροπή που είχε επί τούτου συστήσει το ΥΠΕΚΑ όσο και εκείνο που προτείνει η ΔΕΗ ως άμεσα ενδιαφερόμενη.

Κομβικό ζήτημα είναι το ποιός θα αναλάβει την εποπτεία και λειτουργία της αγοράς, καθώς εκεί εγείρονται ερωτηματικά όσον αφορά την ανεξαρτησία του φορέα, την αντικειμενικότητά του και το κατά πόσο θα μπορεί να αποκτήσει την εμπιστοσύνη των εμπλεκομένων της αγοράς. Σε κάθε περίπτωση θεωρείται δεδομένο, όπως εξ΄ αρχής και αποκλειστικά έχει αποκαλύψει το energypress, (http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/bb7b0a5f-2d34-40f9-a78d-c42dff593e29) ότι για την εποπτεία και λειτουργία της αγοράς θα δημιουργηθεί ένας νέος, παράλληλος ΔΕΣΜΗΕ, καθώς κανείς δεν εμπιστεύεται να λειτουργεί ο κρισιμότερος κρίκος της αλυσίδας των συναλλαγών από τον ΙΤΟ, δηλαδή μια 100% θυγατρική εταιρεία της ΔΕΗ στην οποία θα περάσει η κυριότητα και η ευθύνη των δικτύων μεταφοράς. Που όμως θα ανήκει αυτός ο νέος ΔΕΣΜΗΕ;

Η πρόταση της επιτροπής (στην οποία συμμετείχε η ΡΑΕ) προβλέπει την ενσωμάτωση του νέου ΔEΣMHE στον ITO ως θυγατρική εταιρεία. Να είναι δηλαδή μια θυγατρική της εταιρείας ΙΤΟ. Αντίθετα, όσο και αν φαίνεται «περίεργο», η πρόταση της ΔΕΗ προβλέπει αυτός ο νέος ΔΕΣΜΗΕ να αποτελεί μια εντελώς ανεξάρτητη, εκτός ΔΕΗ, εταιρεία.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η πρόταση της ΔEH θεωρήθηκε «ελκυστική» από τους κοινοτικούς, καθώς εμφανίζεται να δημιουργεί μεγαλύτερα εχέγγυα ανεξαρτησίας, καθώς δεν θα έχει ούτε καν ιδιοκτησιακή σχέση με την δεσπόζουσα στην αγορά και έχουσα την κατοχή του δικτύου ΔΕΗ. Κάποιοι μάλιστα, πιθανολογούν ότι αυτή θα είναι τελικά η κατεύθυνση που θα δώσουν οι Βρυξέλλες στην τοποθέτησή τους που, όπως είπαμε, θα σταλεί σε 7 έως 10 ημέρες.

Ποιος είναι όμως ο λόγος για τον οποίο η ΔΕΗ προτείνει ένα μοντέλο που –θεωρητικά τουλάχιστον – της αφαιρεί «όπλα» στη μάχη της αγοράς; Όπως και πάλι είχε αποκαλύψει το energypress, (http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/27259132-469f-4aab-90ae-28e11e68c17f), φαίνεται ότι ο βασικός λόγος είναι τα μεγάλα ελλείμματα που έχει ο ΔΕΣΜΗΕ λόγω της διαχείρισης του «πράσινου» ρεύματος, τα οποία υπολογίζονται σήμερα περί τα 150 εκατ. ευρώ. «Αν ο νέος ΔΕΣΜΗΕ ενσωματωθεί πλήρως στον ΙΤΟ», λένε στελέχη της επιχείρησης, «τότε η ζημιά που έχει τώρα θα μεταφερθεί στη νέα θυγατρική, η οποία θα ξεκινήσει τη λειτουργία της ως ζημιογόνος, κάτι που θα καταδικάσει εξ αρχής το εγχείρημα του ΙΤΟ σε αποτυχία».

Ένα ζήτημα που τίθεται βέβαια με τη λύση που προτείνει η ΔΕΗ, το οποίο διατυπώνουν ήδη κάποια στελέχη της, είναι ότι με τον πλήρη διαχωρισμό ιδιοκτησιακό, νομικό και λειτουργικό του ΙΤΟ που θα κατέχει το δίκτυο μεταφοράς και του «νέου» ΔΕΣΜΗΕ, διευκολύνονται εκείνες οι δυνάμεις που πιθανόν να έθεταν ζήτημα πώλησης του δικτύου (όλου ή εν μέρει) σε ένα βάθος χρόνου. Με δεδομένο μάλιστα ότι οι τάσεις που επικρατούν σε ευρωπαϊκό επίπεδο ενισχύουν τις αποκρατικοποιήσεις, η ανησυχία φαίνεται δικαιολογημένη.

Advertisements

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Αρέσει σε %d bloggers: